Handleiding

Nieuwe B2B prospects filteren in ProspectPro

In deze handleiding ontdek je hoe je met de filters in ProspectPro — van zoekwoorden tot apps en linkpartners — razendsnel de juiste B2B prospects vindt.

1. Introductie

Een goede filter­strategie is dé snelste route naar verse B2B prospects. Zonder ProspectPro kost dit normaal uren Googlen, Excel-lijstjes bijhouden en LinkedIn afstruinen; met ProspectPro zet je één keer de juiste filters aan en — hop, het algoritme serveert je alle bedrijven die er voor jou toe doen.

ProspectPro beschikt over 10 filter categorieën. Sommige heb je waarschijnlijk wel eens eerder gezien, zoals SBI (Standaard Bedrijfsindeling 2008), bedrijfsgrootte of regio. Maar er zijn ook exotische filters, zoals apps en linkpartners.

In deze handleiding worden alle filters toegelicht en delen we tips van onze experts en gebruikers. Ook vertellen we je meer over de optimale filterstrategie.

2. De optimale filterstrategie

Hoe breed of smal jouw doelgroep ook is: optimaal filteren in ProspectPro werkt altijd hetzelfde. Specifiek beginnen, resultaten controleren en filters verfijnen tot een optimaal aantal is bereikt. Dat werkt zo:

Stap 1: Kies een ankerfilter

Begin met het criterium dat uniek is voor jouw ideale klant. Denk bijv. aan een scherp zoekwoord (“ISO 27001” of “NVM makelaar”), een specifieke app (“Shopify” of “AFAS”) of linkpartner (“bol.com” of “emerce.nl”). Starten met SBI-code kan natuurlijk ook.

Stap 2: Check het aantal resultaten

Zodra je een filter toevoegt, worden de resultaten direct aan de rechterkant van het scherm geladen. Daarnaast zie je direct hoeveel bedrijven er voldoen aan jouw filterinstellingen.

Filteren in ProspectPro: links de filters, rechts de resultaten en rechtsboven het totale aantal.

In de meeste gevallen kan je aan de bedrijfsnamen zien of jouw ankerfilter de juiste resultaten oplevert. Als je het niet zeker weet, kan je een bedrijf aanklikken om te checken of aanscherping noodzakelijk is.

Uit interviews met ervaren gebruikers is gebleken dat zij het meest efficiënt werken met filters die 75-2.000 resultaten opleveren.

Aantal resultatenVervolgstapWaarom?
> 2.000Verfijnen door filters toe te voegenTe breed → veel ruis, algoritme leert trager.
75 – 2.000GeenGenoeg volume én focus.
< 75Verbreden door filters uit te breidenTe smal → kans dat je goede prospects mist.

Stap 3 – Voeg ondersteunende filters toe

Verfijn nu stap voor stap jouw selectie tot aan al jouw wensen is voldaan en de filters het gewenste aantal resultaten opleveren. Gebruik hierbij ondersteunde filters, zoals:

  • Negatieve zoekwoorden: sluit woorden uit die organisaties beschrijven waar je niet in geïnteresseerd bent
  • Bedrijfsgrootte: specificeer de omvang van de bedrijven die het beste aansluiten op jouw propositie
  • Locatie: het locatie-filter is zeer geschikt om het aantal resultaten te verlagen zonder kwalitatieve eisen toe voegen

Zodra het aantal resultaten in de “sweet-spot” zit, ben je klaar om aan de slag te gaan. Klik op “Nieuwe Prospects” (in de tabjes linksboven) om uitsluitend nieuwe prospects (ontdubbeld én geprioriteerd) te vinden. Eén-voor-één alle bedrijven bekijken kan uiteraard ook.

3. Alle filters in ProspectPro

In ProspectPro vind je 10 filtercategorieën die tezamen oneindig veel mogelijkheden bieden om haarscherp in te zoomen op jouw doelgroep. Om hier optimaal gebruik van te kunnen maken, is het belangrijk te weten wat ieder filter doet. Daarom lichten we ieder filter hieronder uitgebreid toe.

Filter 1: Zoekwoorden

3.1. Zoekwoorden

Het belangrijkste filter in ProspectPro, is het zoekwoorden-filter. Hiermee filter je o.a. op bedrijfsnaam, bedrijfsactiviteiten en website content. Een paar voorbeelden:

  • Zoek op “en zn.” (lees: en zoon) of “gebr” (lees: gebroeders) om familiebedrijven te selecteren
  • Zoek op “Rolex”, “Audi” of “Acer” om winkels, groothandels of reparateurs in specifieke merken te selecteren
  • Zoek op “ISO 27001”, “sociale hygiëne” of “VCA” om bedrijven met specifieke certificeringen te selecteren
  • Zoek op “NVM”, “BVKZ” of “KNVB” om bedrijven die zijn aangesloten bij specifieke brancheverenigingen/organisaties te selecteren

Zoals je ziet, zijn de mogelijkheden eindeloos. Zeker als je bedenkt dat je niet gebonden bent aan één zoekwoord. De mogelijkheden op een rij:

  • Geselecteerde zoekwoorden: filtert bedrijven die voldoen aan tenminste één van de geselecteerde zoekwoorden
  • Verplichte zoekwoorden: filtert bedrijven die voldoen aan alle vereiste zoekwoorden (klik op het sterretje achter een “geselecteerd zoekwoord” om het zoekwoord verplicht te maken)
  • Uitgesloten zoekwoorden: filtert bedrijven die niet voldoen aan alle uitgesloten zoekwoorden (klik op het rode pijltje achter een geselecteerd zoekwoord om het zoekwoord uit te sluiten)

Tot slot is er nog één ding belangrijk om te weten over het zoekwoorden-filter: de “wildcard”, of te wel “*” (zie ook illustratie). Deze kan je gebruiken om in 1x alle woorden die op elkaar lijken te selecteren. Zo neem je met taxat* dus taxatie, taxaties, taxateur én taxatierapport mee in jouw selectie.

Let op: de wildcard kan ook onverwachtse resultaten opleveren! Zo matcht “make*” bijv. niet alleen met “makelaardij”, “verhuurmakelaar”, maar ook met “bedrijfsmakelaar” en “Make Marketing Magic” (bedrijfsnaam).

Filter 2: Industrie (SBI, Standaard Bedrijfsindeling 2008)

3.2. Industrie

Ieder bedrijf dat is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, is gecategoriseerd op bedrijfsactiviteiten (SBI). Het industriefilter in ProspectPro maakt het mogelijk hierop te filteren.

Dit lijkt eenvoudig, maar levert in de praktijk vaak onverwachtse resultaten op. Dan kan komen doordat:

  • Bedrijven meestal meerdere SBI-codes hebben, voor zowel kern- als nevenactiviteiten
  • Bedrijven veranderingen in deze activiteiten niet of erg laat updaten bij de KvK
  • De SBI-indeling vaak niet goed aansluit op de daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten

Probeer daarom altijd eerst het zoekwoordenfilter. Als de SBI-code een harde eis is, raden onze gebruikers aan naast de wenselijke SBI-code ook diverse “uitgesloten SBI-codes” toe te voegen.

Filter 3: Bedrijfsgrootte

3.3. Bedrijfsgrootte

De bedrijfsgrootte is een vast onderdeel van de meeste B2B IKP/ICP’s. Daarom is het in ProspectPro mogelijk bedrijven te filteren op medewerkersaantal en omzet. ProspectPro baseert zich hierbij op openbare informatie en -registers.

Als je dit filter gebruikt, is het belangrijk je te realiseren dat dergelijke bronnen nooit 100% actueel zijn. Gebruik daarom altijd een ruime bandbreedte en overweeg een alternatief filter om de bedrijfsgrootte uit af te leiden.

Bijvoorbeeld: het behalen van een ISO certificering is een kostbaar proces. Daardoor missen kleine bedrijven een dergelijke certificering. Daardoor zal het zoekwoordfilter “ISO 27001” geen kleine bedrijven opleveren. Dit geldt bijv. ook voor dure softwarepakketten, als Hubspot en AFAS.

Filter 4: Locatie

3.4. Locatie

Het locatiefilter doet wat het beloofd: het stelt jou in staat bedrijven te selecteren op basis van het inschrijvingsadres. Dit kan op 3 manieren:

  1. Kies een Nederlandse plaats om alle bedrijven die in die plaats zijn ingeschreven te selecteren
  2. Kies een plaats en een straal om alle bedrijven in een regio te selecteren
  3. Kies één of meerdere provincies om alle bedrijven in deze provincies te selecteren

Let op: zodra je een plaats of provincie selecteert, verdwijnt de andere optie. Reset het filter of verwijder jouw invoer om opnieuw te beginnen.

Pro tip: Als de vestigingsplaats van een bedrijf niet belangrijk is voor jouw IKP/ICP, kan je het locatiefilter gebruiken om het aantal bedrijven in jouw selectie te manipuleren.

Filter 5: Oprichtingsjaar

3.5. Oprichtingsjaar

Filteren op oprichtingsjaar is nuttig als:

  • Je (niet) geïnteresseerd bent in hele jonge – of hele oude – bedrijven
  • Je een jubileumaanbieding wil doen
  • Jouw product of dienst zich aansluit op een bepaald maturiteitsstadium van de onderneming (bijv. M&A, financiering, accountancy, etc.)

Daarnaast geeft het oprichtingsjaar-filter je de mogelijkheid het aantal resultaten in een selectie te beperken. Dit raden we alleen aan als het locatie-filter noodzakelijk is voor jouw IKP/ICP (lees: locatiegebonden bedrijfsvoering).

Filter 6: Rechtsvorm

3.6. Rechtsvorm

Filteren op het rechtsvorm is nuttig als:

  • Je zeer kleine ondernemingen (eenmanszaken) wil elimineren uit je selectie
  • Op zoek bent naar exotische rechtsvormen (kerk/rederij)
  • Je het aantal resultaten in jouw selectie wil reduceren

Of, met andere woorden: voor de meeste gebruikers van ProspectPro heeft het rechtsvorm-filter zeer beperkte toegevoegde waarde.

Filter 7: Sociale media

3.7. Sociale media

Het sociale media-filter garandeert dat bedrijven in jouw selectie een bedrijfspagina hebben op één of meerdere sociale media platforms. Dit is nuttig als:

  • Je producten of diensten verkoopt die samenhangen met specifieke netwerken
  • Jouw sales- of marketingstrategie gebruikmaakt van specifieke netwerken
  • Je het aantal resultaten in jouw selectie wil beperken door alleen de rijkste bedrijfsprofielen in jouw selectie te behouden
Filter 8: Apps & software

3.8. Apps & software

ProspectPro gebruikt geavanceerde technologie om te achterhalen welke apps en softwarepakketten bedrijven gebruiken. Hierbij analyseert ProspectPro onder andere bedrijfswebsites en Domain Name Systems (DNS). Dit stelt jou in staat te kiezen uit duizenden populaire apps. Dat is nuttig als:

  • Jij een concurrerende softwareoplossing verkoopt (wij zoeken zelf bijvoorbeeld op “leadinfo”)
  • Jouw softwareoplossing koppelt met specifieke andere softwareoplossingen
  • Je diensten aanbiedt die samenhangen met bepaalde softwarepakketten
  • Specifieke softwareoplossingen in jouw doelgroep een indicatie zijn voor de bedrijfsomvang / maturiteitsstadium / etc.

Let op: ProspectPro detecteert talloze apps die concurrenten doorgaans niet herkennen, zoals Google Ads, AFAS, Microsoft365, Klarna en TransIP.

Filter 9: Linkpartners

3.9. Linkpartners

Het linkpartner-filter is voor vele gebruikers van ProspectPro dé belangrijkste reden om zich te registreren. Dit unieke filter legt relaties tussen organisaties, online marktplaatsen, verenigingen en mediakanalen bloot. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Alle bedrijven die actief zijn op Bol.com
  • Alle bedrijven die vermeldt zijn in het partnerregister van Microsoft
  • Alle bedrijven die adverteren op Vastgoedjournaal

Let op: het linkpartner-filter vereist een verwijzing in tenminste één richting. Als je het filter instelt op “Bol.com”, komen alle bedrijven terug wiens website is vermeldt op Bol.com, maar ook alle bedrijven die op hun website zelf verwijzen naar Bol.com.

Filter 10: Bedrijfspand

3.10 Bedrijfspand

Het laatste filter in ProspectPro, is het bedrijfspand-filter. Dit maakt het mogelijk bedrijven te filteren op basis van eigenschappen van het pand waarin het bedrijf gevestigd is. Uit onderzoek onder onze gebruikers blijkt dat dit filter door vrijwel niemand wordt ingezet. Voor een enkeling is het filter echter cruciaal (verkopers van zonnepanelen, laadpalen, schoonmaakdiensten).

Het filter wijst verder zichzelf, dus probeer het gerust uit als jouw product/of dienst gebouw-gebonden is.

4. Afsluiting

In deze handleiding hebben we uitgebreid stilgestaan bij de populairste filteropties in ProspectPro. Daarnaast hebben we de contouren van de optimale filterstrategie geschetst. Daarmee heb je nu alles in huis om snel en efficiënt nieuwe B2B prospects te zoeken in ProspectPro.

Maar natuurlijk is niet alles zo makkelijk als het lijkt. En is er stiekem nog veel meer mogelijk. Dus trek gerust aan de bel als je wil dat onze experts met je mee kijken. Ja, echt: onze persoonlijke klantenservice staat voor je klaar. Dus geen gedoe met chatbots of standaard antwoorden. Maar échte mensen die je inhoudelijk adviseren over jouw situatie. Zonder extra kosten. Dat noemen wij normaal.